Elke werkdag om 19:00 op NPO 1 /></h3>
    <span class=

  • De hel die vliegtuigeten heet

    Rubriek: DWDD Extra

    Tumb Vliegtuigeten

    In de vroege jaren van commerciële vluchten hadden passagiers het goed. Maaltijden werden door koks vers aan boord bereid en men kon vaak meerdere gangen verwachten. Maar toen het aantal commerciële vluchten drastisch toenam, werd het vers bereiden van de maaltijden onpraktisch en was de kant-en-klare maaltijd geboren. Wij namen het vliegtuigeten eens goed onder de loep, en vooral: waarom is het vaak niet lekker?

    De omslag

    In 1965 behoorde de chef-koks alweer tot het verleden. Op de grond werden toen al duizenden maaltijden per dag gemaakt. We kijken naar een aantal foto’s van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) in 1965.

     

    Op Twitter zochten we naar een aantal maaltijden waar je niet blij van wordt. 

    Italiaanse pasta van Sheridan Neill uit maart 2013


    Een broodje kaas van Neil Doyle uit november 2015.

     

    Bullsh*t

    Vliegtuigmaaltijden hebben geen goede reputatie. Onterecht, zegt deze man. Nik Loukas, auteur van InflightFeed: “In de afgelopen vijf jaar doen vliegmaatschappijen echt hun best om elkaar af te troeven met de maaltijden die ze aanbieden.” Goed of slecht, zo’n maaltijd blijft de reiziger toch altijd bij. “Wanneer mensen van boord gaan, praten ze over twee dingen: de bemanning en het eten.” 

    Austrian Airlines – ‘Verreweg het beste ontbijt dat ik ooit aan boord at.’

    “De laatste keer dat ik echt een lekker ontbijt aan boord at is een lange tijd geleden”, vertelt Loukas. Hij moest wel extra betalen voor de maaltijd, “maar de upgrade van vijftien euro was het fantastische ontbijt meer dan waard.” De maaltijd kreeg een 9,4 op InflightFeed.

    Singapore Airlines – ‘De opties aan boord… zelfs in economy class waren die fantastisch.’

    Loukas reisde in Singapore Airlines’ befaamde Suite Class toen hij de maaltijden geserveerd kreeg. “I love Singapore Airlines, de service was perfect en de maaltijdopties aan boord in de business, first en zelfs economy class waren fantastisch.”

    Turkish Airlines – ‘Hun maaltijden zijn één van de beste ter wereld.’

    “Turkish Airlines is fantastisch. De maaltijden zijn erg vers, smakelijk en de beste van de wereld als het gaat om vliegmaaltijden, als je het mij vraagt. Ook in economy class”, zegt Loukas.


    Verklaring

    Vraag je je ook af waarom vliegtuigmaaltijden altijd zo flauw smaken? Aan de kookkunsten van de chef ligt het niet. Duitse onderzoekers ontdekten dat onze smaak sterk achteruitloopt als we eenmaal in het luchtruim zijn. Hoog in de lucht proeven we nog maar 20 tot 30 procent van zoute smaken. Zoet is 15 tot 20 procent minder krachtig en ook kruiden lijken hun smaak te verliezen. Alleen zure en bittere smaken blijken onaangedaan door de omstandigheden.

    Dit komt met name doordat we in de droge vliegtuiglucht veel minder ruiken. En reuk bepaalt voor 80 procent onze smaak. Het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer kwam met deze resultaten. Zij vonden 100 proefpersonnen bereid om in een vliegtuigsimulator verschillende smaken te proeven. Het onderzoek werd gedaan in samenwerking met luchtvaartcateraar LSG Sky Chefs van Lufthansa. Zij zijn nu druk bezig om hun recepten te herzien. Simpelweg alles sterker maken werkt niet, omdat sommige smaken wel behouden blijven en andere niet.

    Topkok Sergio Hermans praat in DWDD over echte smaaksensaties: