Mannelijke logo's veranderen in vrouwelijke logo's
14-03-2018
• leestijd 1 minuten
Misschien is het je wel eens opgevallen dat op de meeste logo's een man is afgebeeld. De non-profit organisatie Creative Equals heeft hier een stokje voor gestoken en kwam op Internationale Vrouwendag met vrouwelijke varianten van iconische logo's.
De campagne concentreert zich op het feit dat slechts 11,5% van de designers vrouw is, dus veel beroemde merklogo's zouden door mannen zijn ontworpen. De bedoeling van de organisatie was niet alleen om de onevenwichtige huisstijlen te belichten, maar dus ook het tekort aan diversiteit.
Ali Hanan, de oprichter en directeur van Creative Equals, zei: "Hoewel gelijkheid nu een enorm onderwerp is met enorme media-aandacht, zijn er nog steeds te veel voorbeelden in communicatie waar onbewuste vooroordelen heersen.
''We wilden ons een wereld voorstellen waar logo's worden weergegeven vanuit een vrouwelijk gezichtspunt als we streven naar vooruitgang. Aangezien 89,5% van de ontwerpers mannelijk is, vragen we ons af of deze onbewuste vooringenomenheid van invloed is geweest op het vormgeven van merkidentiteiten.
''Laten we ons dus op Internationale Vrouwendag de wereld van de iconografie opnieuw voorstellen", sloot de directeur van het reclamebureau af.