Vanaf 2 september 2019 weer op NPO 1

  • Robbie van Leeuwen chronologisch - 4. de monsterhit Venus

    Rubriek: De Robbie van Leeuwen Sessies

    de monsterhit van Robbie van Leeuwen

    Gitarist Robbie van Leeuwen schreef de monsterhit ‘Venus’ van Shocking Blue. In januari was hij bij ons te gast en dat leidde tot het begin van een nieuwe rubriek: de Robbie van Leeuwen Sessies. Elke vrijdag vragen we een band om in de uitzending een nummer uit Robbies oeuvre te spelen en op de site lopen we de komende weken door Van Leeuwens lange carrière. Vandaag deel vier uit de serie: de doorbraak van Shocking Blue.

     

    “She’s got it, yeah baby, she’s got it”. Wie in de zomer van 1969 de stem van Mariska Veres uit een transistorradiootje hoorde komen, kon niet anders dan meezingen. Het nummer ‘Venus’ is met afstand het grootste succes dat gitarist Robbie van Leeuwen met zijn band Shocking Blue wist te bereiken. Maar voordat deze mijlpaal in de vaderlandse muziek een hit was, ging er nog heel wat aan vooraf.

    De hits van Robbie van Leeuwen op een rij:

    In 1967 werd de groep Shocking Blue opgericht door Robbie. Hij was al een paar jaar gitarist bij The Motions, maar naar eigen zeggen was die band “aan zijn plafond gekomen”. Tijd voor een nieuw avontuur, een avontuur met als doel internationale faam. Van Leeuwen zou zelf wel eens in de schijnwerpers willen staan en met The Motions ging dat niet lukken. Maar dat was niet het enige, als we de Leidsche Courant moeten geloven: Robbie was maar 1,63 meter lang en was daarmee altijd de kleinste van het stel. Met de komst van Shocking Blue en drummer Cor van Beek (1,58 m), was Robbie niet langer de kleinste.

    Robbie van Leeuwen links, naast drummer Cor van Beek:

    Een paar singletjes en een album later lijkt het de band niet voor de wind te gaan. ‘Love is in the air’ flopte jammerlijk en journalist Frank van Dijl schreef: “Anderhalf jaar geleden verscheen er een Shocking Blue-album op Polydor, maar van die plaat schijnt niet veel verkocht te zijn, als je de stapels die ervan in de uitverkoop lagen als maatstaf neemt.”

    Maar dan, najaar 1968. De gouden zet van Shocking Blue. Net zoals bij het Amerikaanse Jefferson Airplane moest er een frontvrouw komen. In Mariska Veres werd die frontvrouw gevonden. De eerste single ‘Send me a postcard’ kwam in de buurt van de top 10 terecht en het imago van de band werd mondjesmaat beter.

    De volgende single van de Haagse band zou het nummer 'I’m a Woman' worden, maar last-minute werd toch besloten dat ‘Venus’, dat op de b-kant stond, de kaskraker moest worden. En zo geschiedde. De single was aan het eind van het jaar ruim honderdduizend keer verkocht en de groep werd met gouden platen overladen. En daarbij: het nummer deed het niet alleen goed in Nederland. Ook in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland én Amerika ging het bijzonder goed. In februari 1970 bereikte het nummer de eerste plaats in de Amerikaanse Billboard Top 100, de eerste keer dat een Nederlandse band de legendarische plek bezet! Uiteindelijk werd de single Venus meer dan een miljoen keer verkocht.

    Robbie van Leeuwen die een kort stukje Venus speelt in 2012:

    Maar er was ook kritiek: het nummer ‘Venus’ zou niet origineel genoeg zijn en te veel lijken op ‘The Banjo Song’ van The Big Three. The Banjo Song was op zich al een bewerking, en daarom ondernam componist Tim Rose geen juridische stappen. Daarnaast was het in de folk-scene niet ongebruikelijk om melodieën te lenen.

    De band ging nog even door, maar na een reeks succesvolle singles en albums trok Robbie van Leeuwen zich om gezondheidsredenen terug. De band probeerde het nog even met een andere gitarist, maar op 1 juni 1974 kondigde de band definitief aan dat het voorbij was.

    Kijk hier alle bijdragen aan de Robbie van Leeuwen Sessies.

Gerelateerd